TÜRKİYE - TARSUS - ADANA - GAZİANTEP (TAG) OTOYOLU

Tekfen İş Numarası:

142

Yer:

Tarsus - Adana - Gaziantep bölgesi, Türkiye

İşveren:

Karayolları Genel Müdürlüğü

Müteahhit:

TEKFEN İnşaat ve Tesisat A.Ş. - Impresit (İtalya) ortak girişimi

Tekfen Payı:

%75

Başlangıç:

17/06/1987

Bitiş:

28/09/2002

TAG Otoyolu, bugün bitmiş haliyle, tek ihalede gerçekleştirilmiş en uzun otoyol ihalesi olup, bünyesinde Türkiye’nin en önemli sanat yapılarını barındırmaktadır.

Proje; Tarsus-Pozantı ayrımı- Adana-Toprakkale ile Gaziantep (TAG) arasında 258 km uzunluğunda otoyol ve 46 km uzunluğunda bağlantı yollarının tasarım, inşaat ve bir yıllık bakımı işlerini kapsamaktadır. TAG Otoyolu, TEM Otoyol ağının Asya ve Avrupa bağlantısının önemli bir bölümünü oluşturmasının yanı sıra, Şanlıurfa ve Harran Ovaları’ndan başlayarak Çukurovayı da kapsayan tarımsal ve endüstriyel ürünlerin, iç ve dış piyasalara, Akdeniz’deki limanlara, TAYSEB serbest bölgesine ve Adana ile Gaziantep Organize Sanayi Bölgeleri’ne taşınmasında önemli rol oynamaktadır. Aynı zamanda Yakın-Doğu ve Körfez ülkelerine de uzanan güvenli ve modern bir geçiş yoludur.

Otoyolun ilk 28 km’lik kısmı 2 x 4 şerit, geri kalan (ana) kısım ise 2 x 3 şeritlidir. Proje kapsamında bir yöndeki toplam uzunluğu 5.232 m olan 14 viyadük ve bir yöndeki toplam uzunluğu 5.352 m olan, biri aç-kapa tünel olmak üzere, 5 üç şeritli çift tüp tünel de bulunmaktadır.

Güzergahında bulunan Türkiye’nin en karmaşık jeolojik oluşumu sayılan Toros Dağları Grubu’ndaki Nur ve Amanos Dağları’nı keserek geçen TAG Otoyolu, en yüksek uluslararası standartlara uygun olarak tasarlanmış ve inşa edilmiştir. Tekfen Holding iştiraki olan Tekfen Mühendislik A.Ş., bu iddialı projenin tasarımında ana sorumluluğu üstlenmiştir.

Tekfen’in Ceyhan’daki Çelik Yapı İmalat Fabrikası’nın 2 atölyesi de, 1993 yılı sonunda, bu proje için tam kapasite çalışmıştır. TAG Otoyolu için 1200 m’ye kadar uzunluktaki köprülerin çelik tabliyelerinin imalatı bu fabrikada yapılmıştır.
 
TASARIM STANDARTLARI
 
Trafik şeridi sayısı: 2 x 4 (28 km) ve 2 x 3 (230 km)
Trafik şeridi genişliği: 3,75 m
Acil duraklama şeridi: 3,00 m
Refüj genişliği: 10 - 12 - 18,75 m
Min. yatay kurp yarıçapı: 700 m
Maksimum düşey eğim: %4 (2 dağlık bölgede % 4,5)
Proje hızı: 120 km / saat
Tünel içinde proje hızı: 90 km / saat
Park alanı sayısı: 8
Servis alanı sayısı: 4
Bakım alanı sayısı: 5
 
ANA İŞLERDEN RAKAMLAR
 
Hafriyat: 110.471.583 m3
Dolgu: 82.027.741 m3
Beton: 2.050.000 m3
 
ÜST YAPI
 
Mekanik alt temel: 4.514.000 m3
Çimentolu temel: 1.773.000 m3
Bitümlü temel: 2.183.000 t
Binder: 1.460.000 t
Aşınma / SMA : 1.241.000 t
 
KÖPRÜLÜ KAVŞAKLAR
TAG Otoyolunda 16’sı gişe alanlı olmak üzere 17 köprülü kavşak.
 
VİYADÜKLER
TAG Otoyolu’nda bir yöndeki toplam uzunlukları 5.232 m olan 14 viyadük bulunmaktadır. Bahçe-Kömürler arasında inşa edilen 2 özel viyadük, Avrupa ve Balkanlar’ın en yüksek ve en etkileyici yapılarındandır.
 
VİYADÜKLERİN UZUNLUK VE YÜKSEKLİĞİ

Name
Tek Yön Uzunluk (m)
Yükseklik (m)
Seyhan
470,00
18,50
Ceyhan
239,16
17,80
Toprakkale
121,87
12,80
Şekerdere
401,00
41,20
Yarbaşı
383,32
40,70
Burkaçlı
274,16
35,50
Vecdi Diker
388,00
16,70
Ayran
388,46
34,70
Kızlaç
521,95
26,70
Şehitler
309,50
59,70
Nurdağı
306,78
32,70
Atatürk (Special Via, no:1)
808,70
146,00
Turgut Özal (Special Via, no:2)
426,01
90,00
Başpınar
309,50
63,50
 
TÜNELLER

TAG Projesi’nde tek yönlü toplam uzunluğu 5.352,50 m olan 5 çift tünel yer almaktadır. Bunlardan 4 tanesi, “Yeni Avustralya Tünel Metodu” (New Austrian Tunnelling Method-NATM), 300 m uzunluğundaki beşinci tünel ise aç-kapa metodu ile inşa edilmiştir.
 
TÜNELLER HAKKINDA TEKNİK BİLGİ

Name
Tek Yönlü Uzunluk (m)
Adana (Açkapa)
300,00
Taşoluk (NATM)
376,00
Ayran (NATM)
595,50
Kızlaç (NATM)
2.851,00
Aslanlı (NATM)

1.230,00

Toplam
5.352,50
 
TAG OTOYOLU ELEKTRİK VE TELEKOMÜNİKASYON İŞLERİ
 
Gişe alanları: 16
Bakım İşletme merkezleri: 5
Acil yardım telefonları: 260
Ana kontrol merkezi: 1
 
Elektrik Sistemi Ana İşleri:

YG, AG, AG havai iletim hatları ve Türk Telekom A.Ş.’ya ait telekomünikasyon hatlarının yerleştirilmesi,
Otoyol aydınlatma sistemleri,
Tünel aydınlatma ve havalandırma sistemleri,
Trafo binaları ve gişe alanları için şebeke besleme hatlarının inşa ve montajı,
Aydınlatma sistemleri için trafo binalarının inşası ve montajı.
 
Düşük Voltaj Sistemleri İçin Gerçekleştirilen Ana İşler:

Bakım merkezlerinin inşa ve montajı,
Otoyol gişe sistemlerinin temin ve montajı,
Acil telefon sistemlerinin temin ve montajı.

Tünel kontrol sistemleri, muhtelif trafik işaretleri, veri toplama sistemleri, yangın alarm sistemleri ve tünel telefon sistemlerinin temin ve montajı da proje kapsamındadır.